Hudba Ke stažení

Drum’n’Bass

27.03.2009 19:16

Drum’n’Bass /dɹʌm ənd beɪs/ je hudební styl elektronické hudby vzniklý na počátku 90. let 20. století. Pro tento styl jsou charakteristické převážně instrumentální skladby, založené na výrazné basové lince spolu s bicími – od toho se odvíjí i původ jména stylu – anglicky Drum’n’Bass = buben a basy (basová linka). Tyto linky bývají někdy doplněny o další vokální či instrumentální samply. Drum’n’Bass je oblíben mezi DJi, pořádají se taneční party zaměřené pouze na tento styl hudby (např. Drumstation).
 

Kořeny

Drum’n’bass se vyvinul a neustále se vyvíjí z různých hudebních stylů. Jelikož je nemožné plně porozumět historii drum’n’bassu bez základní znalosti těchto hudebních stylů a kultur, krátce bude o nich v tomto článku zmíněno.

 

Reggae

V raných šedesátých letech začali Rastafariani na Jamajce tvořit hudbu s prvky z Karibské hudby a soul, kterou nazvali ska. Později bylo tempo ska zpomaleno a tím vzniknul nový styl nazývaný reggae. Umělci do své hudby vkládali své náboženství, globální problémy, lásku a ještě mnoho dalšího. Ještě později se z reggae vyvinul nový hudební styl nazývaný ragga, který byl více elektronický a obsahoval více skatových vokálů. Ragga a reggae byly prvními a hlavními styly, které daly vzniknout drum’n’bassu. Silně zapuštěné kořeny černé kultury z Jamajky se v dnb promítají po celou dobu jeho existence.

 

Hip-hop

O patnáct let později, někdy v polovině sedmdesátých let vzal člověk jménem Kool Herk disko, funkové a soulové desky a začal je do sebe mixovat pomocí dvou gramofonů a mixážního pultu. Jiný člověk vylezl na podium s mikrofonem a začal lidi pobízet k tanci, místo toho, aby se prali, což bylo tehdy na party na denním pořádku. Lidé ho začali nazývat MC, což je zkratka pro Master of Ceremonies (v podstatě moderátor). Tento hudební styl s pomalými údery bicích, rýmy MC's a spoustou disco, soulových a funkových prvků začal být znám jako hip-hop. Hip-hop nebo rap se stal životním stylem a silně pozměnil způsob života v nebezpečných černošských ghettech ve velkých městech USA.

Lidé začali používat k vyřizování svých účtů místo zbraní rýmované texty v tzv. battlech (i když násilí z ghett nikdy nezmizelo a nikdy tomu tak asi ani nebude, čehož jsou smutným důkazem ostré spory mezi černochy z west coast – LA a east coast - NY, které již nejednoho rappera stály život). Dodnes je hip-hop jedním z nejrozšířenějších stylů na světě a dokonce se stal nejprodávanějším hudebním stylem devadesátých let. Hlavní roli v hip-hopu hraje MC se svými texty, zatímco v drum’n’bassu je jeho role podobná té z roku 1975, kdy měl být vedle DJe tím, kdo pobízel lidi k tancování.

 

Breakbeat - 80. léta

O pět let pozdějí, v raných osmdesátých letech, byl hip-hop znám především ve velkých městech USA. Tancování na rapovou hudbu se stalo kulturou samo o sobě. Někoho tehdy napadlo, že by se dalo bojovat tancem, založeným na „breakdownech“ v hudbě. Tento tanec se stal známým jako breakdance a vysunul do popředí právě ty údery, které tvoří „breakdowny“. Vznikl nový hudební styl nazvaný breakbeat, který se stal třetím a nejdůležitějším prvkem pro vývoj drum’n’bassu. V této době dali lidé okolo Warehouse klubu v Chicagu vzniknout stylu, vycházejícímu z disco hudby, housu. House samotný nebyl pro zrod drum’n’bassu příliš důležitý, ale dal vzniknou stylu, který rozhodně byl – ravu.

 

Rave 80. léta

Na konci osmdesátých let začali producenti housu experimentovat s basovým syntetizérem, známým Rolandem TB 303. Tato mašinka se spolu s Rolandem TR-808 a 909 stala páteří acid housu. Acid house si svoje pojmenování vysloužil svým “kyselým” zvukem a také tím, že na party byste těžko hledali někoho, kdo by v sobě neměl kyselinu LSD nebo MDMA. Acid houseové party se rozšířily za oceán do staré dobré Anglie, do klubů jako např. “Shoom”, kde začínala spousta dnes dobře známých housových DJ.

Detaily o místě konání se přenášely pouze ústně mezi clubbery. Fakt, že o těchto parties věděli pouze vybraní lidé, je činil velmi přitažlivými. Obrovské ilegální rave party se začaly lavinovitě šířit a když se američtí producenti přeorientovali na dalšího potomka housu – techno (např. track od Joeyho Beltrama – “Energy flash”), začal se ve Velké Británii postupně měnit acidový zvuk na hardcore rave. Ostrovní producenti do svých tracků vkládali spoustu breakbeatů, vysamplovaných z hip-hopových nahrávek z USA, stejně tak jako sub basy, piána s roustoucím zvukem a téměř ve všech nahrávkách se objevoval tvrdý, ale přesto happy znějící vibe, který měl za úkol stimulovat účinky obrovského množství extáze, která byla samozřejmou součásti každé této party.

 

Rave 90. léta

Okolo roku 1992 byli producenti jako The Prodigy, Mickey Finn & Aphrodite (zakladatelé labelu Urban Shakedown), SL2 (Slipmatt & Lime) na vrcholu žebříčku „Top of the Pops“. Státní orgány se začaly zajímat o ilegální ravové party, kde viděly užívat účastníky rozličné drogy a začaly šílet z tvrdých jednoduchých úderů. V tuto dobu se stali The Prodigy známými a populárními po celém světě. Současně s tím se začaly konat zátahy na velké ilegální free party a rave byl odsouzen k tomu, aby se stal pouze komerční hudbou, zatlačující pravou raveovou scénu zpět do undergroundu. Krátce před touto dobou začaly „černé“ projekty v Londýně samplovat ragga a začaly ho mixovat s ravem, breakbeatem a hip-hopem. Základem byly rychlé zlomené beaty, hluboký, pomalý bas a ostatními prvky byly ragga samply. Byl vynalezen jungle, poslední, nejvýznamnější krok k drum’n’bassu.

 

Jungle 90. léta

Nový undergroundový zvuk byl tvrdší, temnější, rychlejší a více podobný breakbeatu. V roce 1993 se jungle silně projevil. Producenti jako Q-Project, Deep Blue a Foul Play komponovali junglové melodie, zatímco lidé jako Slipmatt, Vibex a Dougal se vydali jiným směrem využívajícím breakbeatu do happy hardcoru, který se přetransformoval do stylu nazvaného „4 – t o - the floor“. Mezitím se jungle stal tvrdším minimalistickým stylem s více komplexními breaky. Jungle z této doby je přímým předchůdcem drum’n’bassu a znamená poslední krůček od šedesátých let.

 

Rozdíly mezi junglem a drum’n’basem

Název „jungle“ vymyslel anglický MC Rebel (mimochodem v Guinessově knize rekordů byl do roku 2005 uveden jako nejrychlejší MC), který tvořil reggae dub s prvky breakbeatu a rave. V jednom z jeho tracků můžeme slyšet vokál „Big up all of d'junglists“, který byl vysamplován ze starého Jamajského dancehallového tracku. MC's na Jamajce svými texty opěvují všechny různé části Kingstonu, stejně tak jako dnes MC's opěvují různé části měst po celém světě. Jedna z částí Kingstonu, která je pokryta stromy a různou vegetací se nazývá „The Jungle“. V dancehallovém tracku MC pobízí lidi, kteří pocházejí právě z této části….proto „big up all d'junglists“. Termín jungle vznikl v souvislosti s reggea a neznamená „urban (městská) jungle“ – v souvislosti s velkými městy ve Velké Británii, jak si mnozí lidé myslí.

První junglové nahrávky pocházející od MC Rebela obsahovaly ragga samply, velmi zlomené beaty, jako amenové breaky, helicopter beaty a další. Basy byly jednoduché, s poutavou melodií, a to bylo vše: ragga samply, breaky a basy. V Anglii to byl naprostý hit a nová naděje pro ravery, ze kterých se stali junglists (nebo junglettes, pokud to byly příslušnice hezčího pohlaví) Tím, že jungle ukazoval na gangstery, kriminalitu a nesnadný život, působily projekty velkých anglických měst jako atomovka. Nahrávky byly vždy kompletně stvořené ze starých samplů z minulosti, ale to se rychle změnilo. Od roku 1994 se scéna úplně rozdělila na dva tábory, když jump-up jungle přinesl své ragga vokály, téměř infrazvukové basové linky a ihned rozpoznatelné breaky. Styl byl velmi formulkovitý a museli jste mít správné druhy basových zvuků a správné breaky. Zvuky začaly být oposlouchané. Kvůli drsnému zvuku a ovlivnění hip-hopem, gangsta rapem a ragga zněl jungle tak trochu násilně, což dost lidí odradilo. Naštěstí se zvuk změnil a beaty se staly jednodušší, ještě tvrdší a důraz byl kladen na tvoření vlastních samplů. Přibližně v této době rozjel chlápek jménem Rob Playford label s názvem Moving Shadow. Vycházel na něm jungle bez ragga prvků. Zato v něm používal prvky ambientu. To otevřelo nový prostor a vznikla tak vlastně idea, že jungle potřebuje moderní prvky. Vyšlo to, a tak se zrodil intelligent jungle. Mimochodem, majitelé junglových labelů se snažili prodat ragga jungle za hranice Velké Británie, což však selhalo i přesto, že celý svět chtěl nový proud – jungle to rozhodně nebyl. Přišlo to náhle, ale změna byla potřeba.

Ragga jungle zemřel v bolestné agónii okolo roku 1994, a tak britská scéna začala hledat nové ingredience pro nový jungle. Bez ragga, s vlastnoručně vytvořenými prvky, vzniká nový hudební styl drum’n’bass. Tento směr stále používal rychlé tvrdé breaky vycházející z hip-hopu a těžké basy vycházející z reggae, ale tentokrát s větším množstvím synthových zvuků, jako v ravu. Když se tohle všechno smíchalo dohromady, ocitla se

Druhá polovina 90. let

Drum and bassová párty u Stonehenge v roce 2005

Okolo roku 1995 začali producenti jako Roni Size a Adam F používat nesmírně živý zvuk a chtěli lidi naučit rozpoznávat, že jungle – nebo drum’n’bass, jak byl znám – je legitimní umělecká forma a není zrovna jednoduché ho tvořit, na rozdíl od jednoduchého ragga junglu let 1994-95. Pohodový, uklidňující styl junglu ( intelligent ), jehož hlavním zástupcem je LTJ Bukem, potvrdil, že producenti chtěli vzbudit zájem u nových zástupů lidí a změnit myšlení lidí, kteří si mysleli, že dnb scéna se chová jako uzavřený gang.

Rob Playford a Moving Shadow nebyli jediní, kteří pozvedli drum’n’bass na vyšší úroveň. V čerstvých devatenácti letech to byl i chlapík jménem Danny Bukem (LTJ Bukem) s jeho labelem Good Looking Records, a chlápci jako Dego and Marc Mac (4Hero) vydávající na Reinforced Records. Týpci jako Hype, Grooverider a Aphrodite posunuli d’n’b ještě dále. Jejich čas přišel v polovině devadesátých let s nástupem DJ a grafiťáka Goldieho. Ten se dal dohromady s Robem Playfordem a vydali album nazvané Timeless. Byl to ohromný hit – drum’n’bass bylo konečně slyšet po celém světě, a to zejména díky skvělému singlu Inner City Life. Album Timeless bylo první dnb album, které oběhlo celý svět. Význam labelů jako Reinforced, Moving Shadow, Good looking, Subrurban base a samozřejmě Goldieho labelu Metalheadz začal prudce růst. Dříve malé undergroundové labely se staly zdrojem moderního drum’n’bassu.

O rok později vydal LTJ Bukem album Logical Progression, které je dodnes považováno za nejlepší intelligent dnb album všech dob. Naopak labely jako RAM records a Formation začaly ukazovat tvrdší stranu drum’n’bassu s mohutnými basovými linkami a ocelově tvrdými breaky – hardstep. Lidé pochopili, jak moc variabilní a kombinovatelný drum’n’bass je. Hudební styly jako house mají v sobě vždy prvky, které odkazují na prvky z originálního oldskoolového housu, ale dnb je možno mixovat téměř se vším, na co si vzpomenete – jazz, salsa, hiphop, ambient, rave….

V roce 1997 hudebník z Bristolu jménem Roni Size (dnes již také dnb veterán) vymyslel způsob, jak hrát dnb naživo s profi muzikanty v mixu dnb a jazzu (nazývá se jazzjungle, jazzstep, jazz’n’bass, drum’n’jazz…) Formace dostala název Reprazent a když Size vydal album New forms, byla to hotová revoluce v dějinách dnb. Drum’n’bass se stával stále populárnějším a vypadalo to, že jeho popularita bude růst stále více. V roce 1997 začal také podstyl dnb s názvem techstep vystrkovat stále více růžky - vymazal tvrďáckou mentalitu a stal se více inteligentní a přitom tvrdou, temnou a velmi taneční odnoží dnb.

 

Umělci

Zahraniční zástupci: Breakbeat Era, E-Z Rollers, LTJ Bukem, 4hero, Goldie, James Hardway, Grooverider, Photek, Ed Rush, Roni Size, Adam F, Omni Trio, Optical, Peshay, Pendulum, Aphrodite, Teebee, Calyx, Dillinja, Zinc, Dieselboy, Evol Intent, Black sun empire, Logistics, Spor, High Contrast, London Elektricity.

Domácí zástupci: Ohm Square (alba Ohmophonica a Scion), Öggg (album Smoke On The Waterpipe), Kubatko, Rido, Wenia, Juanita Juarez aka Brooklyn, Touchwood aka Stonedhigh, Morebeat, No Money, Murte, Denius, Pixie, Philip TBC, Koogi, Sayko, Reverb, ULTIMA C.

zdroj : Wikipedie.cz

 

Vyhledávání

Alba

29.03.2009 22:30

Britney Spears

Britney Spears Z Wikipedie, otevřené encyklopedie Skočit na: Navigace, Hledání Britney Spears Britney Spears Základní informace Rodné...
29.03.2009 21:55

Morandi

MORANDI Morandi Z Wikipedie, otevřené encyklopedie Skočit na: Navigace, Hledání Morandy Původ Rumunsko Žánry Pop music Disco ...
29.03.2009 21:43

P!nk

P!nk Pink Z Wikipedie, otevřené encyklopedie Skočit na: Navigace, Hledání Pink Základní informace Rodné jméno Alecia Beth Moore ...
27.03.2009 22:29

Fall Out Boy

Fall Out Boy Z Wikipedie, otevřené encyklopedie Skočit na: Navigace, Hledání Fall Out Boy style="text-align:center;" colspan="2" | Fall Out Boy na koncertě. Zleva: Joe Trohman, Peter Wentz, Patrick...
27.03.2009 22:28

Miley Cyrus

Miley Cyrus: Breakout Album Miley Cyrus Z Wikipedie, otevřené encyklopedie Skočit na: Navigace, Hledání Miley Ray Cyrus Miley Rodné jméno Destiny Hope Cyrus ...
27.03.2009 22:27

Akon

koRn Akon Z Wikipedie, otevřené encyklopedie Skočit na: Navigace, Hledání Akon Akon v roce 2007 Základní informace Rodné jméno Alioune Badara...
27.03.2009 22:19

Nickelback

Nickelback jsou kanadská rocková skupina, která se proslavila v roce 2001 svým pilotním singlem „How You Remind Me“ a následným albem Silver Side Up. Kapela prodala celosvětově přes 25 milionů desek a získala i řadu ocenění například American Music Award, Juno Awards, nebo MTV Video...
27.03.2009 22:17

Avril Lavigne

Avril Lavigne Avril Lavigne Z Wikipedie, otevřené encyklopedie Skočit na: Navigace, Hledání Avril Lavigne Avril Lavigne v roce 2008 Základní informace ...
27.03.2009 22:16

Rage

Rage Z Wikipedie, otevřené encyklopedie Skočit na: Navigace, Hledání Rage Základní informace Původ Německo Žánry ...
27.03.2009 22:14

Gorillaz

Gorillaz Z Wikipedie, otevřené encyklopedie Skočit na: Navigace, Hledání Gorillaz Původ Essex, Anglie Žánry Indie rock Elektronická hudba Hip Hop ...
c

Články

27.03.2009 19:21

Punk

Punk [pank] je hudební a životní styl. V angličtině slovo punk znamená „výtržník“. Punk jako hnutí vznikal postupně v druhé polovině sedmdesátých let hlavně v Anglii. Hnutí je od počátku silně spjaté s nerasistickými Skinheads. Punk nemá žádný jednotný ideový směr, nejrozšířenější postoje jsou...
27.03.2009 19:20

Jazz

azz, v českém přepisu džez, je proud hudby, který vznikl koncem 19. století v New Orleans. Jazz vychází z černošských worksongů, gospelů a spirituálů, hlavně však z blues. Jednoduše se vyvinul z Afro-americké hudby v níž se prolínaly černošské folklorní vlivy s bělošskou hudbou přistěhovalců z...
27.03.2009 19:19

Folk

Folk je hudební žánr, který má své kořeny v anglosasských zemích. Samotné slovo folk znamená v angličtině lid respektive anglosasskou lidovou písničku. V přeneseném významu slova do oblasti současné populární hudby toto slovo přesně vyjadřuje amatérskou hudební tvorbu a její amatérské hudební...
27.03.2009 19:16

Drum’n’Bass

Drum’n’Bass /dɹʌm ənd beɪs/ je hudební styl elektronické hudby vzniklý na počátku 90. let 20. století. Pro tento styl jsou charakteristické převážně instrumentální skladby, založené na výrazné basové lince spolu s bicími – od toho se odvíjí i původ jména stylu – anglicky Drum’n’Bass = buben a basy...
27.03.2009 19:15

Dechová hudba

Dechová hudba nebo zkráceně dechovka je hudební žánr, který pro svůj projev využívá zejména žesťové nástroje a perkuse. Ten byl v minulosti využíván zejména u vojenských hudeb a posádkových kapel. Její zvláštní hudební styl je spojením evropské klasické a lidové hudby. Vznikl tak zábavní hudební...
27.03.2009 19:13

Bluegrass

Bluegrass je hudební styl, který vznikl kolem roku 1945 ve Spojených státech. Patří do skupiny stylů, které se nazývají Country & Western Music. Tato hudba se původně hrála v oblasti amerického Jihu (Appalačské pohoří, Kentucky, Jižní a Severní Karolína). Bluegrass je charakteristický především...
27.03.2009 19:10

Blues

Blues je hudební styl, který vznikl v afro-americké otrocké komunitě v 19. století v USA. Blues je světská hudba, vycházející z náboženských gospelů a spirituálů a je velmi výrazně ovlivněno africkou hudbou původních národů. Na rozdíl od spirituálů byl v původním blues kladen hlavní důraz na sólový...
27.03.2009 19:09

Alternative rock

Alternativní rock (taky alternativní hudba, alternativa, v Británii také jako Indie – od slova Independent = Nezávislý) je žánrem rockové hudby, který vznikl v 80. letech a populárním se stal v průběhu 90. let. Tento termín se v 80. letech začal používat pro skupiny, inspirované punkem, které svou...
27.03.2009 18:56

Techno

Techno je jedním z žánrů elektronické taneční hudby, který vzniknul v 80. a plně se rozvinul v 90. letech 20. století. V techno hudbě je (jako u většiny druhů elektronické taneční hudby) kladen důraz na výrazný rytmus (založený zejména na monotónním střídání úderů basového bubnu a hi-hat) a rychlé...
27.03.2009 18:34

Metal

Pojem heavy metal lze chápat v několika významech: 1. v původním významu lze heavy metal používat jako synonymum pro hard rock 2. v užším smyslu představuje tradiční heavy metal, který se od hard rocku odlišuje eliminováním bluesového vlivu 3. v širším smyslu představuje heavy metal...

Programy

Virtual DJ

Stáhnout Virtual DJ 4.1 r2 Povedený nástroj pro všechny DJ's Virtual DJ je mixovací software pro DJ's amatéry ale nepohrdnou jím ani profesionálové. Díky funkci BeatLock udržuje tracky automaticky sladěné a velmi urychluje práci při mixování hudby. Stejně dokáže synchronizovat s beaty i efekty a...

Switch

  Stáhnout Switch 1.25 Konverze audio souborů Audio konvertor pro hudební soubory více než dvaceti formátů. Výstupním souborem pak může být jeden ze dvou nejpoužívanějších, tedy mp3 nebo wav. Aplikace se vyznačuje jednoduchostí v užívání. Stačí navolit soubory pro...

Free CD to MP3 Converter

  Stáhnout Free CD to MP3 Converter 2.1 Konverze audia z CD do MP3 Volně šiřitelná aplikace Free CD to MP3 Converter je určena k extrakci audia z CD nosičů a konverzi do formátu MP3, Wav, Ogg nebo Wma. Aplikace je schopna automaticky zjišťovat informace o titulech z CDDB...

Audacity 1.3.6 Beta

Stáhnout Audacity 1.3.6 Beta Šikovný audio editor Pomocí tohoto programu můžete zaznamenat libovolné zvuky, importovat a exportovat WAV, AIFF a MP3 soubory, atd. S Audacity lze také editovat vaše zvuky použitím oříznutí, kopie , míchat audio stopy nebo použít efekty k vašim nahrávkám. Program...

AudioCommander

Stáhnout AudioCommander A máme tu další aplikaci od Mystik Media. Tentokrát si pro nás developři připravili výkonný nástroj pro rychlou hrmodanou dávkovou konverzi více než 20 různých formátů audio souborů s možností nastavení kvality záznamu výstupních souborů. Convertuje z CD, WAV, MP3, WMA,...

AIMP Classic

  Stáhnout AIMP Classic 2.51 build 330 Kvalitní audio přehrávač Pokročilý a zcela konkurenceschopný multimediální přehrávač, specializující se na přehrávání audia. Vlastnosti programu: Vysoká kvalita přehrávání Ekvalizér Konverze audio formátů (MP3, OGG, WAV,...

TOPlist